australianshepherd

Alla inlägg under oktober 2011

Av Tina Lindmark - 30 oktober 2011 17:34

 












- Min skatt. Min stjärna. Min finaste. Min älskade lille Tåss! -

       

Av Tina Lindmark - 23 oktober 2011 19:53

Imorgon fyller Tåss 11 veckor, tänk vad tiden flyger förbi. 


Vi spenderar dagarna med att leka, göra lätta övningar samt social- och miljöträna. Sitt, stanna och varsågod sitter snart som en smäck.   

Nere på stan har vi varit flera gånger då vi har varit ute i diverse ärenden, självklart ska Tåss följa med. När husse skulle ha nya vinterskor fick han följa med in i skoaffären (en valps drömbutik måntro?!) och när husse varit på jakt efter vinterjacka har vi passat på att stå utanför affären och passivitetsträna. Det går väldigt bra, Tåss sitter oftast snällt mellan mina ben och har lätt för att slappna av i olika miljöer när han ser att jag är passiv och lugn. Att lägga sig för att sova 3 meter från en starkt traffikerad bussväg är minsann inte illa för en liten valp!


Såklart vill folk komma fram och gosa och klappa när vi är ute. Tåss hälsar glatt på alla. Alla tycker att han är otroligt vacker och frågar "vart kommer han ifrån?", "vart får man tag på en sån?", "han måste ha varit dyr?!". Ingen frågar vilken sorts hund det är frågan om eller vad han ska användas till utan konstaterar snabbt att "en sån måste vi skaffa!", suck....


Hittills har jag inte stött på någon som vetat vilken ras han är (inte ens personalen och veterinären på veterinärkliniken som vi träffade i samband med en undersökning av vårt ena marsvin). När folk gissar är det uteslutande på collie. Näää, där ser jag inte alls likheten om de inte syftar på BC, men hur vanlig är blue merle hos dem egentligen. "Åh, titta ögonen! Det måste ju vara husky i honom?" fick jag också höra en gång.  


I veckan har det varit ett väldans buller i byn där vi bor. STENA ligger i närheten och det har låtit som om de smällt stora ballonger (?!). Jag konstaterade nöjt att det lät väldigt likt nyårssmällare. Tåss uppmärksammade ljuden, men brydde sig inte. Utan problem kan han vara passiv, leka med mig, fokusera och ströva för sig själv trots alla ljud.  

Stolt matte!  


Såklart bjuder jag på några nytagna bilder också! 

 

 

Av Tina Lindmark - 9 oktober 2011 17:16

















Tåss följer med på alla våra små äventyr. Det är inte mycket som lillen är rädd för. Svetsar, skott, barn, marsvin, dammsugaren, klotången, bilburen - han tar det mesta med ro. Apportera hästskit kan han också!


Vi har varit på besök hos Joakims syster Johanna och hennes lilla dotter Nora som är 2,5 år. Tåss tyckte att hon var en konstig liten människa och var mycket noga med att övertyga henne om att han är jääättesnäll. Hon lyckades dessutom nästan lära honom "sitt" och "nej" genom att bestämt säga så när han hoppade på henne.   
Det har också varit några besök hemma hos oss i helgen och alla förundras över hur snäll och go Tåss är. Till och med min hundrädda mamma kallade honom för "mormors gosse" och satt med honom i knäet hela tiden.     
Imorgon har jag tänkt att vi ska sitta still utanför affären och kika på folk medan husse handlar. 


 Idag när vi var ute i skogen hörde vi på håll hur det sköts på skjutbanan. Tåss reagerade genom att spetsa öronen, kika på mig och sedan lunka vidare som om inget hänt. Det bådar gott och på sikt kan vi ta oss närmare och närmare. 


Som synes har han även sin egen mysplats under skrivbordet.   

 

 Då kom han som ett ljus ur mörkret, slickade min kind och sa

"hos mig är du trygg och varm, jag ska värma ditt hjärta, jag tycker om dig" 
och i hans ögon tindrade kärleken

Av Tina Lindmark - 4 oktober 2011 15:43

Är det verkligen en liten 8-veckors aussievalp vi fått hem? Nog trodde jag att det skulle vara liiite bäsvärligt stundtals och att han ibland skulle vara liiiite jobbig, men nä då . Hela natten har han sovit och inte gnällt en enda gång, tuffa killen. Jag hade faktiskt ställt in mig på att få en småjobbig natt.
Rumrenhetsträningen går bra den med. Han passar oftast på att kissa flera gånger när vi är ute och råkar det hända en olycka inne är han ofta duktig och kissar på någon av de tidningar vi lagt på golven.

Jag har till och med fått lite plugg gjort idag - inte illa! Tåss sover så snällt vid mina fötter när jag skriver. 


I eftermiddags blev det, som lovat, en tur till skogen. Där hamnade lillen i sitt rätta element. Full fart genom buskar och snår och spriger gärna mellan mig och Joakim - en lovande rapporthund vill jag tro.   


   

Passiviteten är det inga problem med - än så länge. Han sitter snällt still tillsammans med mig, även om vi förstås tränar korta stunder nu i början. Till och från skogen fick han åka ryggsäck på min mage och där satt han fint och spanade på omgivningen. 


Äter gör han med stor aptit. Roligast är nog när matte hittar köttbullebitar bland mossen i skogen! 


 

Förövrigt har jag ordnat försäkring till lilleman och skrivit upp oss på valpkurslistan. Det ser jag fram emot och hoppas att det börjar någon kurs lagom tills vi är redo!

Av Tina Lindmark - 3 oktober 2011 17:33

Klockan 10 imorse begav vi oss från Ludvika till Enköping och kennel Sugarwind's för att hämta hem vår goding, en resa som tar knappt 2 timmar.


Förvånadsvärt nog har det blivit skapligt med sömn i natt för min del och även om det pirrade i magen kände jag mig mer än redo för att äntligen hämta hem min efterlängtade stjärna!


Lilla sjtärnan slutar aldrig att överträffa mina förväntningar. Under hemresan sov han så snällt vid mina fötter, även om det var en del gråt under de första kilometerna. Jag som hade planerat för flera stopp under hemresan bestämde mig för att det var onödigt att väcka honom och därför stannade vi bara en gång, utanför Smedjebacken. Där var Liten törstig och fick inviga sin resevattenskål och efter lite bus och mys fortsatte vi hemåt. 


Han är en otroligt snäll och go valp. När vi kom hem hanns det med lite utforskande, sedan ville han vara näranära för att sedan sussa sött. En stund efter kvällsmaten gick vi ut för att busa bland höstlöven. Redan under dag 1 har han hunnit charma skjortan av våra grannar, inte så konstigt kanske.       


 

En liten filosof som tänker innan han handlar. Min perfect match. Inte en valp av den "hårdare" sorten. Än så länge har det inte varit tal om nåt bitande i händer och fötter, men det kanske kommer det också.  


Han håller sig gärna nära men besitter samtidigt stor nyfikenhet och utforskaranda. Skulle kunna tänka sig att bosätta sig under en av bilarna på parkeringen (marsvinen inne i lägenheten är ju lite småläskiga), men det tycker inte matte verkar passande. 


 

Än håller vi på att lära känna varandra, men jag kan redan bestämt hävda att Tåss är den perfekta valpen för mig - han är precis vad jag önskat mig. 


Nu sover lillplutten sött vid mina fötter. Imorgon väntar skogsäventyr tillsammans!


 

Presentation


~ Tåss & Tina ~

Mitt liv med en australian shepherd vid namn Sugarwind's Late Night Snack "Tåss".

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Sugarwind's


Skapa flashcards