australianshepherd

Direktlänk till inlägg 12 februari 2012

Träningen går framåt...

Av Tina Lindmark - 12 februari 2012 19:09

...men ännu har vi långt kvar.


Jag har kommit fram till ett nyttigt beslut den här helgen, att lägga alla tävlingsmål för året åt sidan och fokusera på det som verkligen är viktigt. Tåss kan inte möta en annan hund, då går han upp i stress, ljudar och blir blokerad. Vi kan inte få hem beskök eller själv åka och besöka folk, då går Tåss upp i stress, ljudar och biter som besatt i mina händer och andra folks kläder. Vid momentträning har han börjad ljuda, även om han förstått vad som förväntas av honom. Jag vill först och främst ha en hund som fungerar i vardagen, en hund jag kan ta med mig överallt - en hund som fungerar i samhället helt enkelt. Har jag inte det spelar det ingen roll hur duktig hunden är på att gå fot eller hämta en apport - det säger ju sig självt att jag inte kan tävla med en hund som inte kan vara närmare än 15 m från andra hundar utan att ljuda och gå upp i stress. 


I helgen tycker jag att vi har gjort framsteg och nu finns det nog hopp om livet igen. Jag går så lätt ner mig vid motgångar av den här sorten.  

Vi började i lördags morgon med att gå med på en promenad som anordnas av klubben där många går med. Vi bestämde oss för att gå sist på ett ordentligt avstånd så störningen från de andra hundarna inte skulle bli för stor. I början var det förjävligt. Tåss hade stressat upp sig redan i bilen där han hört de andra hunarna skälla. Det spelade ingen roll att vi gick på så långt avstånd att vi inte ens såg de andra, Tåss ljudade nästan nonstop. Det gick att få kontakt med honom, han var inte blokerad, han kunde lägga sig ned och vara still men ljudet kom jag inte åt. Efter ett tag hade allt tagit på krafterna och stressen lagt sig något. Då började han kunna ta kontakt och gick riktigt fint! Då blev det mjukost och klick som bara den! Till slut kunde vi komma så nära som 20-30 m till de andra hundarna och Tåss skötte sig superbra. Ett minus blev ett hundmöte med ett par hundar som inte var med på promenaden och gick åt motsatta hållet.

När vi gått klart och kommit tillbaka till parkeringen hade Tåss mycket fin kontakt trots andra hundar på nära håll, superstort plus!!


Idag begav vi oss (som förra veckan) till Björnidet för inomhusträning. Vi började på parkeringen där andra hundar skällde i bilar, avancerade mot ingången där hundar gick in och ut ibland för att sedan stå inne vid ingången och kunna se hundarna som tränade på plan. Jag är nöjd med dagens träning, Tåss kunde till slut fokusera bra på mig och koppla bort hundarna som var på plan. En hel del ljud var det men det lugnade sig mot slutet. Vi har låååångt kvar innan vi kan träna lydnad tillsammans med de andra hundarna inne på plan, men jag kommer inte stressa utan att ta träningen sakta och stegvis. Kan vi ens gå på utställning i april som jag tänkt? Ingen aning. Tåss måste lära sig att det går att slappna av. Jag vill inte ha en hund som går upp i stress för minsta grej.

Träningen fortsätter!

 
 
Frida

Frida

13 februari 2012 17:06

Mycket bra val tycker jag Tina!
Och förmodligen när det är det enda ni koncentrerar er på kommer det gå fortare, än att ni har massa saker och tänka på o lära in! :) Lycka till med lille tåssen!

http://lunayes.wordpress.com

 
Maria

Maria

22 februari 2012 22:14

Det tycker jag låter som ett väldigt vettigt beslut! Jag har haft liknande problem med Cash förut, tog tag i det när han var runt året och vardagen är verkligen A och O. Hoppas allt kommer gå bra och lycka till med halvbrorsan:)

http://www.marycash.se

 
Erika

Erika

17 april 2012 10:29

Tycker du tänker vettigt :) lycka till med vackra Tåss!

http://erikashundar.blogspot.se

 
Ingen bild

Pernilla

27 juli 2012 15:21

Har alltid velat ha en australian shepherd!!
Hittade din blogg genom ifokus!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tina Lindmark - 7 mars 2016 15:24

Välkommen till vår nya hemsida: https://brukshundarnas.wordpress.com/ ...

Av Tina Lindmark - 2 november 2013 17:54

Nu har jag satt upp mål inför vintern 2013-2014.: Debutera i rallylydnad nybörjare Debutera i lydnadsklass 1  Under hösten gick vi en kurs som hjälpte mig se våra styrkor och svagheter och vad vi behöver fokusera på i vår träning. När Tåss vä...

Av Tina Lindmark - 11 september 2013 14:04

Det här blir ett inlägg helt tillägnat det moment i lydnad/bruks som jag fruktar allra mest - plattsliggning. Nu har det gått så långt att jag inte kan somna, att jag inte kan koncentrera mig när jag pluggar för att jag hela tiden tänker på den helve...

Av Tina Lindmark - 13 juni 2013 11:56

Från att ha känt att ett fårköp ligger ljusår fram i tiden är vi nu snart i mål. Jag har grubblat och tänkt över hur jag ska lösa mer mark här hemma. Då vår hyra är dyr vill jag kunna hyra ut stallet med 5 boxplatser som vi ändå inte använder, men ti...

Av Tina Lindmark - 16 maj 2013 13:39

I måndags var vi nere i Björsjö och snitslade elitspår inför DM. Johanna hade mig sig Saxe och Loke och Emma hade med sig kameran.                         Tre snygga aussiegrabbar!El Merino's Panther "Loke", Peakn'Stuff Texas Breez...

Presentation


~ Tåss & Tina ~

Mitt liv med en australian shepherd vid namn Sugarwind's Late Night Snack "Tåss".

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Sugarwind's


Skapa flashcards