australianshepherd

Alla inlägg under april 2012

Av Tina Lindmark - 29 april 2012 19:35

Efter att jag varit sjuk i nästan en vecka passade vi idag på att ha en skön dag med promenad, bad, träning och grillning i det fina vädret. Tåss var nog den som uppskattade det mest av alla då han inte riktigt är van med att ha tråkigt i en veckas tid.   


 


I början av april började vi på unghundskurs. Efter att jag och instruktören pratat blev vi omflyttade till hundmöteskursen. Han blir väldigt frustrerad när han ser andra hundar och vill dit och lattja. Det i samband med att han har lätt för skall gör att man riskerar sina öron vid vissa hundmöten. Lustig som han är bryr han sig dock inte ett skit när han ser/passerar hundar som är inne på sina gårdar, även om de är alldeles vid staketet och skäller ut oss.


Men tänk vad fort träningen kan gå när man känner sig stöttad, inspirerad och taggad! På en vecka har vi, enligt mig, gjort riktigt stora framsteg. Vi tränar skvallerträning, alltså till en början klick+godis när han ser en hund.

Det jag behöver göra för att hjälpa honom är att ta ut bra avstånd till den andra hunden (minst 5 meter). Majoriteten av alla hundmöten går riktigt bra nu, de som inte funkar involverar oftast en annan hund som skäller på Tåss - då kan han själv inte hålla klaffen. Men det är inte heller något jag förväntar mig efter en veckas tid.


 


Något annat som är nöjd med är att all passivitetsträning vi lagt ned tid på de senaste månaderna har gett resultat. Det visar sig till och med i de flesta hundmötessituationer då jag står still och han avslappnat lägger sig ned. Det är precis det jag vill ha, en hund som avslappnat kan ligga vid min sida även om det är ståhej runt omkring.

Idag passade vi på att kika på två söt-tokiga bearded collies som tränade agility. Jag hoppades att Tåss skulle klara av att se två galet skällande fluffbollar som flyger omkring utan att själv stressa upp sig. Såklart klarade han det, avslappnat och fint. 


     


Vi ser själva fram emot sommaren som kommer innebära lätt agilityträning. Jag är övertygad om att lilla speedo-loppan kommer rocka agilitybanorna!


Tåss är nu snart 9 månader gammal, är ca 50 cm hög och väger 15,5 kg.


 

Presentation


~ Tåss & Tina ~

Mitt liv med en australian shepherd vid namn Sugarwind's Late Night Snack "Tåss".

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Sugarwind's


Skapa flashcards