australianshepherd

Alla inlägg under augusti 2012

Av Tina Lindmark - 6 augusti 2012 13:26

Igår åkte vi till Avesta för att göra inträdesprov. Jag ska inte dra ut på spänningen för tyvärr räckte vi inte till hela vägen. Jag är jättenöjd med provet, delar som jag trodde skulle gå åt helvete gick toppenbra medan några moment som jag trodde han var säker på inte gick alls. 


Får inte in nåt videklipp direkt här i bloggen, så jag länkar istället: http://www.youtube.com/watch?v=l-gL5CbK6rU&feature=youtu.be


Som synes började vi bra med underlag och hundmöten. Hundmötet var ett moment som jag varit orolig för, intresse fanns hos Tåss men jag är jättenöjd. Sedan kommer vi till hantering/kontakt/hälsning. Trots att jag tyckt att Tåss varit säker med okända har jag tränat en del hantering och lek med okända, alltid med utmärkt resultat. Det börjar med att Tåss inte visar speciellt mycket intresse för domaren när han försöker ta kontakt, "happ, inte likt honom" tänkte jag, "men det är ju så mycket runt om och jag är lite nervös och stel". Sen går domaren iväg med honom, ser väl OK ut men sen får Tåss brottom tillbaka till mig. Sen börjar hanteringen, domaren kollar öron, tänder mm. Då gör Tåss något som domaren menar är en "markering" med munnen för att visa att han inte uppskattar situationen. Jag är medveten om att Tåss har lätt för att använda munnen, i lek men ibland också i vardagen. Det har försvunnit mer och mer ju äldre han blivit och jag har kallat det för "jävla skitungefasoner" och det är en ren uppfostringsgrej som jag inte tagit tag i riktigt. Han är fortfarande rätt valpig. Han kan ta tänderna på min arm eller jackärm om jag ex måste krångla av halsbandet för att det sitter tajt eller om vi är på ett ställe där han måste ligga still och jag måste säga till honom på skarpen för att han ska vara still, då kan han rulla över på rygg och verkligen försöka fjanta sig ur situationen. Det är ingen aggressiv ton i det hela men det är hans sätt att försöka ta sig ur en situation han inte tycker om, jag har dock aldrig sett det i träningsmässig hantering förut. På med hårdhandskarna bara. 

Efter det tycker Tåss att domaren är obehaglig och undviker fortsatt konatkt genom att gå långt ifrån honom, titta bort och backa undan när domaren åter erbjuder kontakt. 


Gallertrappan har han aldrig uppskattat. Han går upp före mig men det syns att han är lite berörd. 


Mörkret kunde vi inte filma men det gick inte alls idag. Jättekonstigt, tyckte jag, eftersom att det varit hans säkraste moment tidigare. Nu i efterhand har jag funderat på om det berodde på incidenten med domaren. Tåss var inte sig själv i mörkret, klistrade rätt mycket vid mig och ville inte springa och utforska som han alltid gjort förut. Vi var i exakt samma mörkerrum 3 veckor tidigare. Domaren var förstås med inne i mörkret och kanske kan det ha varit hans närhet som gjorde att Tåss ville vara vid mig. Jag har ingen aning egentligen, men någon förklaring till varför ett momtent som funkat toppenbra tidigare plötsligt inte funkar alls måste det ju finnas.


Sen kör vi på och kommer till uppbindningen. Där blev jag stolt! Vi har tränat så mycket uppbindning och beroende på omgivning kan det fortfarande komma pip ibland. Jag var inte heller beredd på att han skulle vara uppbunden så länge, ca 5 min. Ett litet gnäll hörde jag i början och sedan helt tyst, fick ju stå med ryggen mot honom så jag hade ingen aning om vad han hade för sig i övrigt förens efteråt.   


Tillslut medelade domaren att vi nog inte skulle räcka hela vägen fram och det blev ett Ej godkänt. Det hade varit en lång diskusion sa han, och jag såg att de kryssat i "Godkänt" rutan men sedan ångrat sig. Snacka om att snubbla på mållinjen men jag håller med om att provet i helhet inte såg toppenbra ut med tanke på hanteringen och mörkret.


Hur som helst är jag faktiskt väldigt nöjd med provdagen. Delar som jag trodde vi skulle misslyckas med gick förvånansvärt bra och bara det ser jag som en stor seger. Dessutom är det väldigt bra att veta att han KAN brista i hanteringen och att vi behöver träna på det för att det inte ska visa sig igen i ex MH. 


Så vad ska vi göra istället för räddningen? Jag funderar på bevakning och agilitykurs till hösten men har inte bestämt mig till fullo än. Kul ska vi iallafall ha, vad vi än hittar på!

Presentation


~ Tåss & Tina ~

Mitt liv med en australian shepherd vid namn Sugarwind's Late Night Snack "Tåss".

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Sugarwind's


Skapa flashcards