australianshepherd

Direktlänk till inlägg 10 april 2013

Upp och ner, så går livet med en hormonstinn galning

Av Tina Lindmark - 10 april 2013 09:34

Började på tävlingslydnadskurs med Tåss i början av mars. Mina förhoppningar har varit att tävla apellen och ta LP1 till sommaren/hösten, men jag har insett att jag nog kommer få lugna mig lite med tävlingsambitionerna. Momenten går framåt, men koncentrationen och uthålligheten infinner sig inte alltid. Instruktören har påpekat för mig att han är mitt uppe i sin könsmognad just nu och att jag inte kan kräva för mycket av honom nu, vi får backa i träningen och köra  de moment som han klarar av. Ena dagen kan han gå som en klocka på träning och andra dagen faller han platt. Jag lutar mig mot vad alla vänner och bekanta försöker intala mig, att alla dessa perioder och unghundstjafs ska vara över vid 2 - 2,5 års ålder. Från att ha haft en jobbig sommar/höst lugnade han sig under vintern vilket gjorde att vi kunde avancera ganska mycket i träningen, men nu får vi backa igen. Jaja, så är det väl med dessa unghundar. Jag får trösta mig med att vi har ett helt liv på oss att komma ut och tävla. Jag får ju inte direkt ut så mycket valuta för pengarna för tävlingslydnadskursen när han är i den här perioden, lite tråkigt för någon som redan är fattig som en kyrkråtta.  


Förövrigt hittade jag under slutet av 2012 för första gången en spårkus 4 mil härifrån. Anmälde mig så fort jag såg den, har letat spårkurser ända sedan Tåss flyttade hitt. Men SÅKLART var den redan fullsatt, blev satt som reserv men nä - det blir nog inget. Ett tips: flytta inte till Dalarna om du är intresserad av hundkurser.

Jag tycker att det är jättekul att gå kurser (när vi väl hittar någon som är värd att gå i den här hålan) men det blir förmodligen inga fler kurser under våren/sommaren utöver privatträning i vallning och en vallningskurs på Guldtackan i sommar (valltävling för aussies), det är helt enkelt ingen idé. Sätter upp planer för kurser till hösten istället.


Livet på gården som vi flyttade till i januari går framåt! Mer mark ska stängslas upp så fort tjälen har börjat släppa. När allt är klart kommer en grupp på 6-8 tackor flytta hit, jippiii! Jag siktar på att det blir i mitten-slutet av maj. Har planer för att stängsla in en hundträningsplan som ligger bakom bostadshuset, den är kanske 0,4 hk och avlång, jämn och fin, det blir nog perfa. 

 
 
Ingen bild

Annika (o Duffy)

10 april 2013 11:23

Hej hopp! Vad trevligt med din blogg - hade inte sett den förut. Såg din frustration över kurser, eller avsaknad av kurser, i Ludvika. Ludvika Brukshundklubb kallade dem som hade anmält sig till appell-spår kurs förra veckan. Kursstarten blir om ett par veckor tror jag. Det finns plats än om du vill hänga på. Ha det bäst!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tina Lindmark - 7 mars 2016 15:24

Välkommen till vår nya hemsida: https://brukshundarnas.wordpress.com/ ...

Av Tina Lindmark - 2 november 2013 17:54

Nu har jag satt upp mål inför vintern 2013-2014.: Debutera i rallylydnad nybörjare Debutera i lydnadsklass 1  Under hösten gick vi en kurs som hjälpte mig se våra styrkor och svagheter och vad vi behöver fokusera på i vår träning. När Tåss vä...

Av Tina Lindmark - 11 september 2013 14:04

Det här blir ett inlägg helt tillägnat det moment i lydnad/bruks som jag fruktar allra mest - plattsliggning. Nu har det gått så långt att jag inte kan somna, att jag inte kan koncentrera mig när jag pluggar för att jag hela tiden tänker på den helve...

Av Tina Lindmark - 13 juni 2013 11:56

Från att ha känt att ett fårköp ligger ljusår fram i tiden är vi nu snart i mål. Jag har grubblat och tänkt över hur jag ska lösa mer mark här hemma. Då vår hyra är dyr vill jag kunna hyra ut stallet med 5 boxplatser som vi ändå inte använder, men ti...

Av Tina Lindmark - 16 maj 2013 13:39

I måndags var vi nere i Björsjö och snitslade elitspår inför DM. Johanna hade mig sig Saxe och Loke och Emma hade med sig kameran.                         Tre snygga aussiegrabbar!El Merino's Panther "Loke", Peakn'Stuff Texas Breez...

Presentation


~ Tåss & Tina ~

Mitt liv med en australian shepherd vid namn Sugarwind's Late Night Snack "Tåss".

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Sugarwind's


Skapa flashcards