australianshepherd

Direktlänk till inlägg 11 september 2013

Tankar om platsliggning

Av Tina Lindmark - 11 september 2013 14:04

Det här blir ett inlägg helt tillägnat det moment i lydnad/bruks som jag fruktar allra mest - plattsliggning. Nu har det gått så långt att jag inte kan somna, att jag inte kan koncentrera mig när jag pluggar för att jag hela tiden tänker på den helvetes platsliggningen. Det har nog en del att göra med att vi var på rasmästerskapet i lydnad och bruks den 6-8 sept där de anornade lydnad klass 1-elit och bruks apell-elit, många platsliggningar fick man bevittna där alltså. Jag såg inte platsliggningen för alla klasser, men ändå såg jag hundar som rusade till sina förare så fort de vänt upp, hundar som gick upp efter en liten stund och hundar som rullade sig fram till hunden brevid.


Problemet för oss är inte att Tåss går upp, det är faktiskt väldigt sällan han reser sig eller sätter sig. Är det mycket störning runt om, t ex många som tränar på plan medan han ligger, kan han låsa sig på dem och vara orolig - men det är inte heller det som är problemet. Problemet är att han är, vad jag kallar för, polis. Han har åsikter om allt och alla (främst andra hundar) och gör de något som han inte tycker är ok så vill han trycka till dem. Det här beteendet grundar sig i en osäkerhet och extra osäker är han på vissa bullhundar (boxer t ex), förmodligen pga att de har stel gång och är svåra att läsa av. Hundar som stirrar avskyr han också. 


De som känner oss vet att vi hade stora problem med andra hundar när Tåss var runt 1 år gammal. Enda gångerna man märker av det nu är när en hund gör något som enligt honom är konstigt/förbjudet (t ex komma för nära honom, göra konstiga ljud eller då två hundar gruffar på varandra) eller då han måste vistas nära hundraser han är extra osäker på (boxer t ex, som ovan nämnt). Då han var i sin värsta period ordnade hans uppfödare en träff åt mig med en tjej som tävlade SM i Borlänge och är en mycket duktig hundtränare. Hon fick mig att förstå att det här faktiskt handlar om osäkerhet, hon sa att jag alltid måste skydda honom mot andra hundar som har för avsikt att komma nära honom. Det kan handla som sådana simpla situationer som där man möter en annan hund i på en trång väg/korridor eller då man står och pratar med en annan förare och dennes (för Tåss okända) hund sträcker sig lite för långt fram. 


Just nu går vi en kurs på vår BK. Jag var anmäld till tvälingslydnaden, men den fick så få anmälningar att jag erbjöds börja allmänlydnad fortsättning istället. Jag ville gärna gå kurs och på fotsättningskursen tränar de faktiskt enbart moment så jag tackade ja. Förra veckan under kursen skulle vi lägga hundarna på platsliggning. Av någon anledning skulle de ligga mitt emot varandra, 4 hundar på varje rad med huvuderna mot varandra. 7-10 meter kan det nog ha varit mellan hundarna. Tåss hamnade snett mittemot en boxer som han avskyr. Jag kände mig osäker i situationen men jag kopplade loss som instruktören sade åt mig att göra. Vi gick ut och ställde oss mitt emot våra hundar, jag kunde alltså inte se vad hundarna på den andra raden sysslade med eftersom att jag hade ryggen åt dem. Tåss låg, som han alltid gör, tills han far upp och kutar i en jävla fart snett åt höger. Tydligen har då boxern rest sig och sprungit iväg åt höger för att lattja, ett polisuppdrag som Tåss absolut inte kunde tacka nej till. Boxern blev biten ovanför ögat, som tur var har det läkt fint under veckan som gått så det blev inga komplikationer.


Jag kände mig väldigt nere i flera dagar efter denna incident. Nu har jag börjat släppa det och i stället börjat fundera på hur i hela friden jag ska kunna lita på min hund vid platsliggningen. Igår körde vi en platsliggning, en hund hade problem med att förbli liggande och en hund lunkade flera gånger iväg till sin förare. Tåss hade inga problem då även om jag stod och skakade som ett asplöv av nervositet (han satt fast och hade inte kommit någon vart även om han försökt). 


Vilka situationer kan jag då tänka mig att han inte skulle klara på en platsliggning i dagsläget?

  • Hundar som reser sig och springer i full fart. Hundar som lunkar/går iväg har han hittills inte haft något problem med (med reservationer för raser som han är extra osäker på).
  • Om hunden som ligger brevid honom rullar sig.
  • Hundar som kommer nära honom, antingen om de reser sig och går till honom eller om hunden brevid kravlar sig närmare.  
  • Två andra hundar som interagerar med varandra. 

Hur har jag då tänkt lösa det här poblemet? 

En tanke har varit att träna hakan-i-backen. Alltså att han på plattsliggning ska ligga med hakan i backen, vilket skulle ge honom mindre kontroll över vad de andra hundarna har för sig. Då han har extremt kontrollbehov har tanken även slagit mig att saknaden av kontroll kan göra honom ännu mer osäker i momentet, men jag tror jag provar detta innan jag oroar mig mer för det. Att få honom att förstå att vad som än händer ska du alltid ligga med hakan i backen tills jag ger dig ett frikommando. Lättare sagt än gjort? Ja, jag räknar med att det kommer ta en jävla tid innan jag vågar lägga honom på tävling, i dagsläget känner jag mig faktiskt skeptisk till om jag någonsin kommer kunna lita till 100% på honom. I vintras gick jag kurs för en instruktör som sa till mig att jag förmodligen alltid kommer behöva ha tummen stenhårt i ögat på denna hund. Jag känner att ingen annan hund ska riskeras att skadas bara för att jag prompt ska lägga min hund. I de lägre klasserna kan ju faktiskt "vem som helst" anmäla sig och hundarna kan vara väldigt gröna.


Det tråkiga är att jag så himla gärna vill komma ut på tävlingsbanan snart. De flesta säger att man inte har hund för att tävla - visst, jag kan hålla med men en stor anledning till att jag köpte denna hund var att jag ville tävla. Jag måste ha ett mål med min träning, annars ser jag ingen anledning att träna. För mig är målet tävling. Jag har inte som mål att vinna, mitt mål är förstapris/uppflytt vilket man faktiskt ändå kan få om man skippar platsliggningen. Då lär vi ju dock hålla en väldigt hög nivå på alla andra moment, och det gör vi inte än. En annan tanke jag har är att börja tävla rallylydnad, där finns ingen platsliggning och i den första klassen är hunden till och med kopplad vilket innebär 0 anledningar till oro. Dock tävlar jag mycket hellre i brukset och tävlingslydnad.


Någon som känner igen sig eller har andra tips? 

 
 
Catrine o Twix

Catrine o Twix

31 maj 2014 12:02

Hej!
Jag känner verkligen igen mig i allt du skriver... Har en tollarhane som inte heller funkar på platsliggningen pga att han kan ha "åsikter" om andra hundar. Ser att ditt inlägg är skrivet för ganska längesen och undrar hur det går för er nu? Har ni löst problemet? Om så, skulle det vara väldigt kul att få veta hur :)

Förresten, vilken otroligt fin hund du har!

http://full-fart.weebly.com

Tina Lindmark

31 maj 2014 19:45

Hej!

Det går bättre för oss nu, men problemet är inte löst. Mycket beror nog på att han har fått mogna, han fyller 3 år i augusti och börjar landa och bli säkrare på sin egen roll nu.

Jag har länge funderat på varför han beter sig som han gör. Är han osäker, vill han "hävda sig", vaktar han mig eller är det något annat? Flera människor som jag känner förtroende för inom hundvärlden tror inte att hans beteende mot vissa andra hundar grundar sig i osäkerhet (andra tror att det visst handlar om osäkerhet, men oftast är det ju så att folk säger olika och att man får lyssna på det som låter rimligast). Eftersom att beteendet har känts som rena dumheter, att han tar på sig en polisroll och själv vill bestämma vad andra får och inte får göra, drar jag mig inte för att berätta för honom att det beteendet absolut inte är önskvärt. Han är dock relativt hård på det sättet att han sällan tar åt sig speciellt mycket av tillsägelser. Det krävs att man hela tiden har tummen i ögat på honom och pejlar av omgivningen, ligger man hela tiden steget före funkar det nästan alltid bra. Det är om jag råkar slappna av för mycket en sekund eller släpper fokus på honom/omgivningen (t ex om jag står och pratar med någon) som det kan inträffa något.

Jag kan ta vårt senaste träningspass med platsliggning som exempel. Under det passet la vi 3 platsliggningar, alla med okända hundar. De första 2 platsliggningarna gick galant. Under den tredje platsliggningen (eller strax innan, när alla skulle ställa upp på sina platser) gjorde han utfall mot en hund som varit med på båda de tidigare platsliggningarna och legat bredvid Tåss. Tåss var dock i koppel så ingenting inträffade. Jag blev såklart dyster och undrade varför detta inträffade, jag pressade säkert honom för hårt med tre platsliggningar under ett pass (korta platsliggningar, ca 2 min). Kanske sände den andra hunden ut någon signal som Tåss inte tyckte var passande. Kanske var jag för avslappnad och hade för dålig koll på att den hunden kanske kom för nära och gick bakom oss.

Ibland har jag väldigt svårt för att se vilka hundar han kommer reagera på. Hundar som ser lite "konstiga" ut och kan vara svåra att läsa av, ex vissa bullhundar och hundar med väldigt mycket päls i ansiktet kan han ha svårt för. En stor riesenhane som inte är speciellt glad i andra hanhundar har han dock aldrig brytt sig om när vi mött. Oftast är det dock något som den andra hunden gör som han går igång på, ex leker med annan hund, leker högljutt med leksak, springer fort, skäller etc. Då är det lättare att vara på honom från början om att han inte ska bry sig om vad den hunden sysslar med, ge honom en uppgift och sen belöna massor. Det funkar i dagsläget väldigt bra. Det är när jag inte kan förutsäga att han kommer reagera på något (som situationen vid senaste platsliggningen) som han i dagsläget kan göra utfall.

Jag har funderat mycket på hur jag ska göra vid ev tävling. Att tävla lydnad och avstå platsen är i princip omöjligt om man vill ha 1:a pris. Att tävla bruks och bli uppflyttad utan platsliggning brukar kunna gå om resterande moment sitter bra. Jag vet faktiskt inte om jag kommer våga lägga honom på tävling. Jag känner honom väl och även om vi tränar stenhårt tror jag att han kanske aldrig kommer kunna hantera att en annan hund muckar med honom, och det tycker jag man läser om för jämnan att det händer på platsliggningar även i de högre klasserna. Jag vill inte riskera min eller någon annan hunds säkerhet bara för att jag prompt ska tävla. Tåss skulle aldrig banga om ex en stor rottishane skickar signaler till honom, även om han aldrig skulle ha en chans. Även efter mycket träning är jag osäker på att han skulle kunna hålla ihop i en situation där "fel" hund kommer för nära om den reser sig upp från platsen, även utan onda avsikter, han klarar inte av närkontakten. Då tror jag att han skulle glömma bort sin uppgift.

Tack för din kommentar och hoppas ni kommer framåt i er träning med platsliggning!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tina Lindmark - 7 mars 2016 15:24

Välkommen till vår nya hemsida: https://brukshundarnas.wordpress.com/ ...

Av Tina Lindmark - 2 november 2013 17:54

Nu har jag satt upp mål inför vintern 2013-2014.: Debutera i rallylydnad nybörjare Debutera i lydnadsklass 1  Under hösten gick vi en kurs som hjälpte mig se våra styrkor och svagheter och vad vi behöver fokusera på i vår träning. När Tåss vä...

Av Tina Lindmark - 13 juni 2013 11:56

Från att ha känt att ett fårköp ligger ljusår fram i tiden är vi nu snart i mål. Jag har grubblat och tänkt över hur jag ska lösa mer mark här hemma. Då vår hyra är dyr vill jag kunna hyra ut stallet med 5 boxplatser som vi ändå inte använder, men ti...

Av Tina Lindmark - 16 maj 2013 13:39

I måndags var vi nere i Björsjö och snitslade elitspår inför DM. Johanna hade mig sig Saxe och Loke och Emma hade med sig kameran.                         Tre snygga aussiegrabbar!El Merino's Panther "Loke", Peakn'Stuff Texas Breez...

Av Tina Lindmark - 25 april 2013 14:41

      Nu är våren här och jag förbereder för fullt för det blivande fårköpet. Mark ska stängslas och fårhuset ska göras iordning. Fårhuset är ett fd. skrothus, vi har rensat ut otroligt mycket skrot som gamla soffor, delar av kök, däck och mass...

Presentation


~ Tåss & Tina ~

Mitt liv med en australian shepherd vid namn Sugarwind's Late Night Snack "Tåss".

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Sugarwind's


Skapa flashcards