australianshepherd

Direktlänk till inlägg 2 november 2013

Planer inför vintern

Av Tina Lindmark - 2 november 2013 17:54

Nu har jag satt upp mål inför vintern 2013-2014.:

  • Debutera i rallylydnad nybörjare
  • Debutera i lydnadsklass 1 

Under hösten gick vi en kurs som hjälpte mig se våra styrkor och svagheter och vad vi behöver fokusera på i vår träning. När Tåss väl går bra så går han väldigt bra, saken är den att han är en osäker individ och låser sig lätt på hundar, människor, ljud eller annat i omgivningen där vi tränar. Eftersom att han är osäker blir jag också osäker vilket säkert gör honom ännu mer osäker - en jäkligt ond cirkel. Lösningen, eller åtminstone början till en lösning, tror jag är mängdträning. Att träna så mycket som möjligt bland störning - få det att bli lite "vardagsmat". Jag vill jobba för mycket kontakt, få honom - och mig själv - att inse att "det är du och jag nu, skit i allt runtomkring - vi har jäkligt roligt tillsammans!". Han vet oftast vad jag kräver av honom och vill göra sitt bästa, han har kontakten i sig och vill jobba för sin belöning men ibland är det något speciellt i omgivningen som han känner att han verkligen måste ha koll på. Det resulterar i ljud, ibland skriker han verkligen och vet inte vad han ska göra. 


Vi har tagit stora steg framåt under hösten, han har mognat i sig själv, jag har fått högre självförtroende som hundtränare och vi har teamat ihop oss mer. När jag ser våra framsteg vill jag tro att tävling snart kan vara ett realistiskt mål. 


Jag hoppas kunna debutera i rallylydnad nybörjarklass ganska snart. Jag har inte tänkt satsa på rallyn, men nybörjar- och fortsättningsklassen ska vi nog ta oss igenom. Även om jag tycker mer om tävlingslydnad ser jag stora fördelar i att debutera i rallyn innan. Jag uppfattar rallyn som mer avslappnad, man kan fokusera fullt ut på hunden och stänga av omgivningen, det är ingen platsliggning och hunden går kopplad under hela banan i nybörjarklassen. Det känns egentligen som att det finns 0 anledningar till oro under rallyn - ett perfekt sätt att få lite tävlingserfarenhet. Dock har jag märkt att nybörjarklassen verkar väldigt populär, många anmäler sig och många blir bortlottade. Jag ska förmodligen anmäla till 2 tävlingar innan januari och hoppas på att vi inte blir bortlottade på båda. 


Debuten i lydnadsklass 1 har alltid känts väldigt avlägsen. Inte för att momenten inte sitter, utan just för att han tenderar att låsa sig och segla iväg i sin egna värld. Platsliggning har jag skrivit om i ett tidigare inlägg och det är ett stort orosmoment för mig. Planen är att debutera i januari om allt känns bra. Jag kommer dock dröja med anmälan, om jag känner i december att vi behöver mer tid sparar jag debuten till mars. 
Något jag märkt är att det är väldigt sporrande att ha en bestämd tävling som mål. Inspirationen och motivationen har varit lite sviktande tidigare, jag gör nästan ingenting "bara för att" - jag måste ha ett mål som jag kan nå. Tävling har tidigare känts så avlägset men nu känner jag mig väldigt pepp!   


Det här är hittills bestämt att vi ska roa oss med under vintern:

10 november: Gå som ekipage för examinerande instruktörer. Främst inriktad på vardagslydnad men det är också väldigt nyttigt!

22-24 november: Distriktets rallylydnadshelg. Gå på föreläsning samt kurs för nybörjar- och fortsättningsklass ekipage för Anna Larsson. 

30 november: Tävling rally (om ej bortlottad). 

14 december: Tävling rally (om ej bortlottad). 

2 januari: Heldagskurs i tävlings/brukslydnad för Monika Lindblom.

4 januari: Ev. tävling LK1

Mars: Tävling LK1

 

Mycket att se fram emot, jag är så glad över att det äntligen släpper för mig och bästa bönan nu!   

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tina Lindmark - 7 mars 2016 15:24

Välkommen till vår nya hemsida: https://brukshundarnas.wordpress.com/ ...

Av Tina Lindmark - 11 september 2013 14:04

Det här blir ett inlägg helt tillägnat det moment i lydnad/bruks som jag fruktar allra mest - plattsliggning. Nu har det gått så långt att jag inte kan somna, att jag inte kan koncentrera mig när jag pluggar för att jag hela tiden tänker på den helve...

Av Tina Lindmark - 13 juni 2013 11:56

Från att ha känt att ett fårköp ligger ljusår fram i tiden är vi nu snart i mål. Jag har grubblat och tänkt över hur jag ska lösa mer mark här hemma. Då vår hyra är dyr vill jag kunna hyra ut stallet med 5 boxplatser som vi ändå inte använder, men ti...

Av Tina Lindmark - 16 maj 2013 13:39

I måndags var vi nere i Björsjö och snitslade elitspår inför DM. Johanna hade mig sig Saxe och Loke och Emma hade med sig kameran.                         Tre snygga aussiegrabbar!El Merino's Panther "Loke", Peakn'Stuff Texas Breez...

Av Tina Lindmark - 25 april 2013 14:41

      Nu är våren här och jag förbereder för fullt för det blivande fårköpet. Mark ska stängslas och fårhuset ska göras iordning. Fårhuset är ett fd. skrothus, vi har rensat ut otroligt mycket skrot som gamla soffor, delar av kök, däck och mass...

Presentation


~ Tåss & Tina ~

Mitt liv med en australian shepherd vid namn Sugarwind's Late Night Snack "Tåss".

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Sugarwind's


Skapa flashcards