australianshepherd

Alla inlägg under december 2011

Av Tina Lindmark - 11 december 2011 14:21

Nu har min fina skrutt hunnit bli 4 månader. Han är en underbar individ att leva med, träna med och ta med sig överallt. Han låter sig hanteras av alla, barn som vuxna, och är otroligt glad i alla människor han möter. Han leker mycket fint med barn, kan stressa upp sig under vilka springlekar med barn men är oftast mycket lätt att få ner i varv igen. Barn, vuxna, okända kan hantera hans mat, ben och leksaker utan problem och han kampar villigt med alla som han får chansen med.


 

   

I dagsläget väger han ca 8,7 kg och är ca 43 cm hög. 

Han är underbar att ha med sig i alla slags miljöer. Skogsmaskiner, höga ljud, smällar, skott (från skjutbanan i närheten) bekommer honom inte. Olika typer av underlag har han hellr inte problem med vad jag märkt hittills. 


Snön tog han emot med glädje! Just nu har vi nog 1-2 decimeter snö här. Vi ser till att hålla oss i rörelse när vi är uomhus annars fryser han lätt, ännu har det dock inte varit speciellt många minusgrader ute. 




   

På senaste har jag tänkt mycket på om räddningshundsutbildning skulle vara något för mig och Tåss. Ju mer jag läser om det och ju mer jag pratar med erfarna människor - destå mer sugen blir jag! Så som Tåss utvecklats hittills tror jag att han skulle klara det med glans! Från början hade jag inga planer på att utbilda min framtida hund till tjänstehund, det finns ju såååå mycket annat jag vill göra! Räddningen kommer att ta så otroligt mycket tid från allt annat jag vill göra, jag vill ju tävla (i främst bruks och lydnad) och för det krävs mycket träning. Väljer vi att satsa på räddning får det andra helt enkelt ge plats (eller så kanske vi får bli ännu mer effektiva?!), vi har ju hela livet på oss!






Även i träningen lyser han som en stjärna. Han uppskattar alla möjligheter till träning och anstränger sig alltid och gör sitt bästa. Han kan lätt växla från aktivitet till koncentration, vilket jag uppskattar.

Något som jag tycker är väldigt skönt är att han är lätt att ha lös. Inkallningen sitter fint nu och han springer inte till okända människor även om han tycker så mycket om att hälsa på alla. 


Vi väntar fortfarande på att få börja valpkurs. Egentligen är den kursen inte något som vi behöver men jag vill ta tillfället i akt att kunna träna bland andra valpar, träna i grupp och att kanske kunna hitta egna träningskompisar.  




   

Han utvecklas så himla fint och jag är världens stoltaste matte vart vi än går. Jag är så otrloligt glad och tacksam över att jag fick just denna underbara lilla aussie!!

Presentation


~ Tåss & Tina ~

Mitt liv med en australian shepherd vid namn Sugarwind's Late Night Snack "Tåss".

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Sugarwind's


Skapa flashcards