australianshepherd

Direktlänk till inlägg 13 juni 2013

Nu är vi på G!!

Av Tina Lindmark - 13 juni 2013 11:56

Från att ha känt att ett fårköp ligger ljusår fram i tiden är vi nu snart i mål. Jag har grubblat och tänkt över hur jag ska lösa mer mark här hemma. Då vår hyra är dyr vill jag kunna hyra ut stallet med 5 boxplatser som vi ändå inte använder, men tillräckligt med bete till får OCH hästar har vi inte. Även om jag skulle skita i att hyra ut stallet har jag oroat mig över betet, vi har en hage som är relativt stor men där är mest skog och dåligt bete. Jag har även två småsmå hagar men då gäller ju även att kunna flytta fåren på bilväg utan tränad hund. Grejen är ju att vi har flera bra betesmarker alldeles vid huset, dock har vi inte fått använda någon. Flera slås det hö på och en används som "hobbygolfbana". En annan var markägarna mycket positiva till fåren men de enda grannarna till marken satte sig såklart på tvären på en gång. 


Jag har inget emot att ha fåren en bit hemifrån, så länge betet och stängslet är bra. Efter att ha läst på ett fårforum på FB att en person satt ut en annons i lokaltidningen där hon sökte betesmark tänkte jag prova samma sak. Sagt och gjort lade jag ut en annons som skulle synas under 3 dagar i tidningen. Under första dagen fick jag två samtal varav ett från en gubbe med egna får. Han sa att han hade en hage som står tom och stängslad, "det är bara att kasta in dom! Du behöver inte ens komma hit under sommaren, jag bor här och kan se efter dom." sa han.  Det lät ju minst sagt bra. Vi åkte och kikade på hagen,  stängslet och betet var bra och det fanns regnskydd i hagen.  Känns toppen att gubben erbjöd sig att sköta dem, han verkade mycket positiv. Nu vill jag ju såklart åka till fåren varje dag, jag skaffar ju inte får för att dumpa dem någonstans.    Men skulle man få förhinder någon dag behöver man inte oroa sig. Tanken är sedan att ta hem dem när betessäsongen är slut.


Idag och på lördag kommer min annons synas i tidningen igen. Det återstår att se om något mer tips trillar in!


En av anledningarna till att jag skaffar får är att kunna valla med hunden. Både jag och hunden är nybörjare på hög nivå och behöver mycket hjälp för att komma igång och fatta vad vi håller på med såhär i början av träningen. Att hitta en bra instruktör är verkligen lättare sagt än gjort. Förra sommaren gick jag kurs för en instruktör, men nej, det var inte alls bra. På senare tid har jag gått för en annan instruktör, vilket funkar riktigt bra. Grejen är dock att denne har dåligt med tid, ungefär en gång per månad kan jag få till träning där - i början av vår träning känner jag att vi behöver hjälp oftare än så. Kontaktade då en tredje instruktör som menade att jag var välkommen men att denne inte "kan" aussie och att varken denne eller dennes får hade erfarenhet av aussie. Den osäkerheten jag läser mellan raderna får mig att bli väldigt osäker. Pengar är inget jag har gott om och att kasta pengar i sjön på träning där varken jag eller instruktören fattar vad jag ska göra har jag gjort förr och vill inte göra igen. 


Frågan är hur jag ska gå vidare nu. Chansa på att den kursen trots allt kan leda någonstans eller leta efter annan instruktör (finns det fler??). Jag är inte omöjlig med avståndet heller, nu åker vi 6-7 mil enkel resväg för att gå hos en bra instruktör. Tips någon?   


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tina Lindmark - 7 mars 2016 15:24

Välkommen till vår nya hemsida: https://brukshundarnas.wordpress.com/ ...

Av Tina Lindmark - 2 november 2013 17:54

Nu har jag satt upp mål inför vintern 2013-2014.: Debutera i rallylydnad nybörjare Debutera i lydnadsklass 1  Under hösten gick vi en kurs som hjälpte mig se våra styrkor och svagheter och vad vi behöver fokusera på i vår träning. När Tåss vä...

Av Tina Lindmark - 11 september 2013 14:04

Det här blir ett inlägg helt tillägnat det moment i lydnad/bruks som jag fruktar allra mest - plattsliggning. Nu har det gått så långt att jag inte kan somna, att jag inte kan koncentrera mig när jag pluggar för att jag hela tiden tänker på den helve...

Av Tina Lindmark - 16 maj 2013 13:39

I måndags var vi nere i Björsjö och snitslade elitspår inför DM. Johanna hade mig sig Saxe och Loke och Emma hade med sig kameran.                         Tre snygga aussiegrabbar!El Merino's Panther "Loke", Peakn'Stuff Texas Breez...

Av Tina Lindmark - 25 april 2013 14:41

      Nu är våren här och jag förbereder för fullt för det blivande fårköpet. Mark ska stängslas och fårhuset ska göras iordning. Fårhuset är ett fd. skrothus, vi har rensat ut otroligt mycket skrot som gamla soffor, delar av kök, däck och mass...

Presentation


~ Tåss & Tina ~

Mitt liv med en australian shepherd vid namn Sugarwind's Late Night Snack "Tåss".

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Sugarwind's


Skapa flashcards