Direktlänk till inlägg 22 oktober 2012
Den 20/10-12 åkte vi till Enköping för att delta på Kull-MH, där alla Tåss kullsyskon förutom 1 var deltagande.
Det visade sig att jag har en mycket orädd och nyfiken grabb! Hans svagare delar är gripande och hantering. Vid hanteringen blir han låg och vill helst inte att testledaren ska kladda på honom. När han får ta kontakt på sina egna vilkor har han dock inga problem, människor gillar han vilket syns både vid kontakten, avståndsleken och spökena. Han går fram till det ena spöket innan det vänt sig om, häftiga grabben!
Tåss MH, 14 månader gammal:
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1a KONTAKT Hälsning | Avvisar kontakt med morrning och/eller bitförsök | Undviker kontakt genom att dra sig undan. | Accepterar kontakt utan att besvara. Drar sig inte undan. | Tar kontakt själv eller besvarar kontaktförsök | Överdrivet kontakttagande, ex hoppar, gnäller, skäller. |
1b KONTAKT Samarbete | Följer inte med trots fler försök att locka. Alt. provas inte i detta moment. | Följer med motvilligt | Följer med, men är inte engagerad i testledaren. | Följer med villigt. Engagerar sig i testledaren. | Följer med villigt, är överdrivet engagerad i testledaren, ex hoppar, gnäller, skäller |
1c KONTAKT Hantering | Avvisar med morrning och/eller bitförsök | Undviker, drar sig undan eller söker stöd hos föraren | Accepterar hanteringen. | Accepterar, svarar med kontaktbeteende. | Accepterar. Svarar med överdrivet kontaktbeteende. |
2a LEK 1 Leklust | Leker ej. | Leker inte,men visar intresse. | Startar långsamt, blir aktiv, leker. | Startar snabbt, leker aktivt. | Startar mycket snabbt, leker mkt aktivt. |
2b LEK 1 Gripande | Griper inte. | Griper inte, nosar bara på föremålet. | Griper tveksamt eller med framtänderna. | Griper direkt med hela munnen. | Griper direkt, hugger föremålet i farten. |
2c LEK 1 Gripande och dragkamp | Griper inte. | Griper tveksamt, släpper, håller, men drar inte emot. | Griper, drar emot, men släpper och tar om. Alt.tuggar. | Griper direkt med hela munnen och drar emot tills testledaren släpper. | Griper direkt med hela munnen, drar emot, rycker, alt. ruskar - även under den passiva delen - tills testledaren släpper. |
3a FÖRFÖLJANDE *1 Försök 1 *2 Försök 2 | Startar inte. | Startar, men avbryter. | Startar eller springer långsamt. Kan öka farten. Fullföljer. | Startar med hög fart, målinriktad - bromsar in vid bytet. * 1 och 2 | Startar direkt med hög fart. Springer förbi bytet. Kan vända. |
3b GRIPANDE *1 Försök 1 *2 Försök 2 | Nonchalerar föremålet. Alt. springer inte fram | Griper inte, nosar på föremålet. *1 och 2 | Griper tveksamt eller med tidsfördröjning. | Gripar direkt, släpper. | Griper direkt. Behåller föremålet i minst 3 sek. |
4 AKTIVITET | Är ouppmärksam, ointresserad, inaktiv. | Är uppmärksam och lugn - står, sitter eller ligger. | Är uppmärksam och i huvudsak lugn. Enstaka aktivitetshöjningar. | Är uppmärksam med ökad aktivitetet eller oro efter hand. | Växlar snabbt aktiviteter under momentet. Alt. oro under hela momentet. |
5a AVST.LEK Intresse | Engageras inte av figuranten. | Kontroll, avbrott förekommer. | Intresserad. Följer figuranten utan avbrott. | Intresserad. Vill iväg, enstaka startförsök. | Mycket intresserad. Vill iväg, upprepade startförsök. |
5b AVST.LEK Hot/agg | Visar inga hotbeteende. | Visar enstaka (1-2) hotbeteende under momentets första del. | Visar enstaka (1-2) hotbeteende under momentets första och andra del. | Visar flera hotbeteende under momentets första del. | Visar flera hotbeteende under momentets första och andra del. |
5c AVST.LEK Nyfikenhet | Går inte fram till figuranten. | Går fram när figuranten är aktiv på linjen. | Går fram till den dolda men talande figuranten | Går fram till figuranten med låg kroppsställning och/eller med tidsfördröjning. | Går fram direkt till figuranten utan hjälp. |
5d AVST.LEK Leklust | Visar inget intresse. | Leker inte, men visar intresse. | Leker, kan gripa försiktigt, drar inte emot. | Griper. Drar emot, men kan släppa och ta om. | Griper direkt. Drar emot, släpper inte. |
5e AVST.LEK Samarbete | Visar inget intresse. | Blir aktiv, men avbryter. | Är aktiv med figuranten när denne är aktiv. | Är aktiv med figuranten. Visar även intresse mot passiv figurant. | Uppmanar passiv figurant till fortsatt lek. |
6a ÖVERRASKNING Rädsla | Stannar inte eller kort stopp. | Hukar sig och stannar. | Gör undanmanöver utan att vända bort blicken. | Flyr högst 5 meter | Flyr mer än 5 meter. |
6b ÖVERRASKNING Hot/agg | Visar inga hotbeteende. | Visar enstaka hotbeteende. | Visar flera hotbeteende under längre tid. | Visar flera hotbeteende och någon attack. | Visar hotbeteende och attacker som kan avslutas med bett. |
6c ÖVERRASKNING Nyfikenhet | Går fram efter det att overallen lagts ner. Alt. går inte fram. | Går fram när föraren sitter på huk och talar till overallen samt lockar på hunden. | Går fram till overallen när föraren står bredvid. | Går fram till overallen när föraren gått halva avståndet. | Går fram till overallen utan hjälp. |
6d ÖVERRASKNING Kvarstående rädsla | Ingen tempoförändring eller undanmanöver. | Liten båge eller tempoväxling vid ngn av passagerna. | Båge eller tempoväxling vid 1:a passagen. Minskat utslag vid 2:a passagen. | Båge eller tempoväxling vid minst 2 passager utan minskad intensitet. | Visar stort mått av rädsla eller ökad rädsla efter samtliga passager. |
6e ÖVERRASKNING Kvarstående intresse | Visar inget intresse. | Stannar upp. Luktar eller tittar på overallen vid 1 tillfälle. | Stannar upp. Luktar eller tittar på overallen vid minst 2 tillfällen. | Biter i eller leker med overallen. Intresset minskar efter hand. | Biter i eller leker med overallen vid 2 eller flera passager. |
7a LJUDKÄNSL. Rädsla | Stannar inte eller kort stopp. | Hukar sig och stannar. | Gör undanmanöver utan att vända bort blicken. | Flyr högst 5 meter | Flyr mer än 5 meter. |
7b LJUDKÄNSL. Nyfikenhet | Går inte fram. | Går fram när föraren sitter på huk och talar till skramlet samt lockar på hunden. | Går fram till skramlet när föraren står bredvid. | Går fram till skramlet när föraren gått halva avståndet. | Går fram till skramlet utan hjälp. |
7c LJUDKÄNSL Kvarstående rädsla | Ingen tempoförändring eller undanmanöver. | Liten båge eller tempoväxling vid ngn av passagerna. | Båge eller tempoväxling vid 1:a passagen. Minskat utslag vid 2:a passagen. | Båge eller tempoväxling vid minst 2 passager utan minskad intensitet. | Visar stort mått av rädsla eller ökad rädsla efter samtliga passager. |
7d LJUDKÄNSL Kvarstående intresse | Visar inget intresse. | Stannar upp. Luktar eller tittar mot skramlet vid 1 tillfälle. | Stannar upp. Luktar eller tittar mot skramlet vid minst 2 tillfällen. | Biter i eller leker med skramlet. Intresset minskar efter hand. | Biter i eller leker med skramlet vid 2 eller flera passager. |
8a SPÖKEN Hot/agg | Visar inga hotbeteenden. | Visar enstaka hotbeteenden. | Visar flera hotbeteenden under längre tid. | Visar flera hotbeteenden och någon attack. | Visar hotbeteenden och flera attacker. |
8b SPÖKEN Kontroll | Enstaka kontroll, därefter inget intresse. Alt. engagerar sig inte | Tittar mot spökens då och då. | Kontrollerar och/eller handlar mot spökena. Långa avbrott | Kontrollerar och/eller handlar mot spökena. Kortare avbrott | Kontrollerar och/eller handlar mot spökena under hela momentet. |
8c SPÖKEN Rädsla | Uppehåller sig framför eller bredvid föraren. | Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren. Någon avståndsreglering. | Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren. Växlar mellan flyktstart och kontroll. | Uppehåller sig i huvudsak bakom föraren. Växlar mellan flyktstart och kontroll. | Backar längre än kopplets längd eller lämnar platsen, alt. flyr |
8D SPÖKEN Nyfikenhet | Går fram till fig. när föraren tagit av figurantens huvudbonad. Alt. går inte fram i tid | Går fram till fig. när föraren talar med fig. och lockar på hunden. | Går fram till fig. när föraren står bredvid. | Går fram till fig. när föraren gått halva avståndet. | Går fram till fig. utan hjälp. |
8E SPÖKEN Kontakt | Avvisar eller undviker kontaktförsök. Alt.går inte fram i tid. | Accepterar kontakten från fig. utan att besvara den. | Besvarar kontakten från figuranten. | Tar själv kontakt med figuranten. | Intensivt kontaktbeteende mot figuranten. Kan ex. hoppa och gnälla. |
9a LEK 2 Leklust | Leker ej. | Leker inte, men visar intresse. | Startar långsamt, blir aktiv, leker. | Startar snabbt, leker aktivt. | Startar mycket snabbt, leker mycket aktivt. |
9b LEK 2 Gripande | Griper inte. | Griper inte, nosar bara på föremålet. | Griper tveksamt eller med framtänderna. | Griper direkt med hela munnen. | Griper direkt, hugger föremålet i farten. |
10 SKOTT | Visar ingen berördhet. Snabb kontroll och sedan helt oberörd. | Avtagande kontroller under lek/passivitet. Därefter oberörd. | Riktar intresse mot skytten, publiken eller annat, men återgår till lek/passivitetet. | Avbryter lek eller passivitet. Låser sig mot publiken, skytten eller annat. Återgår inte till lek/passivitet. | Berörd, rädd. Alt. Vill lämna platsen, försöker fly. Alt. Föraren avstår skott. |
För skojs skull jämförde jag Tåss MH med rasklubbens framtagna idealprofil:
SASK - ideal | SASK - godkänt | Tåss | ||
1a | KONTAKT Hälsning | 4 | 3 | 4 |
1b | KONTAKT Samarbete | 4 | 3 | 4 |
1c | KONTAKT Hantering | 4 | 3 | 2 |
2a | LEK 1 Leklust | 4 | 3 | 4 |
2b | LEK 1 Gripande | 4 | 5 | 3 |
2c | LEK 1 Gripande och dragkamp | 4 | 5 | 3 |
3a | FÖRFÖLJANDE | 4 | 3 | 4 |
3b | GRIPANDE | 5 | 4 | 2 |
4 | AKTIVITET | 2 | 3 | 2 |
5a | AVST.LEK Intresse | 3 | 4 | 2 |
5b | AVST.LEK Hot/agg | 1 | 2 | 2 |
5c | AVST.LEK Nyfikenhet | 5 | 4 | 5 |
5d | AVST.LEK Leklust | 5 | 4 | 4 |
5e | AVST.LEK Samarbete | 4 | 3 och 5 | 4 |
6a | ÖVERRASKNING Rädsla | 1 | 2 och 3 | 3 |
6b | ÖVERRASKNING Hot/agg | 1 | 2 och 3 | 3 |
6c | ÖVERRASKNING Nyfikenhet | 5 | 4 | 4 |
6d | ÖVERRASKNING Kvarstående rädsla | 1 | 2 | 1 |
6e | ÖVERRASKNING Kvarstående intresse | 1 | 2 | 1 |
7a | LJUDKÄNSL. Rädsla | 1 | 2 | 2 |
7b | LJUDKÄNSL. Nyfikenhet | 5 | 4 | 5 |
7c | LJUDKÄNSL Kvarstående rädsla | 1 | 2 | 1 |
7d | LJUDKÄNSL Kvarstående intresse | 1 | 2 | 1 |
8a | SPÖKEN Hot/agg | 2 | 1 och 3 | 3 |
8b | SPÖKEN Kontroll | 5 | 4 | 3 |
8c | SPÖKEN Rädsla | 1 | 2 och 3 | 5 |
8d | SPÖKEN Nyfikenhet | 5 | 4 | 5 |
8e | SPÖKEN Kontakt | 4 | 4 | 4 |
9a | LEK 2 Leklust | 4 | 3 | 4 |
9b | LEK 2 Gripande | 4 | 5 | 3 |
10 | SKOTT | 1 | 2 | 1 |
Välkommen till vår nya hemsida: https://brukshundarnas.wordpress.com/ ...
Nu har jag satt upp mål inför vintern 2013-2014.: Debutera i rallylydnad nybörjare Debutera i lydnadsklass 1 Under hösten gick vi en kurs som hjälpte mig se våra styrkor och svagheter och vad vi behöver fokusera på i vår träning. När Tåss vä...
Det här blir ett inlägg helt tillägnat det moment i lydnad/bruks som jag fruktar allra mest - plattsliggning. Nu har det gått så långt att jag inte kan somna, att jag inte kan koncentrera mig när jag pluggar för att jag hela tiden tänker på den helve...
Från att ha känt att ett fårköp ligger ljusår fram i tiden är vi nu snart i mål. Jag har grubblat och tänkt över hur jag ska lösa mer mark här hemma. Då vår hyra är dyr vill jag kunna hyra ut stallet med 5 boxplatser som vi ändå inte använder, men ti...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 | 6 |
7 |
|||
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
|||
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
|||
22 | 23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
|||
29 |
30 |
31 |
|||||||
|