australianshepherd

Direktlänk till inlägg 5 januari 2012

Sökvalpen

Av Tina Lindmark - 5 januari 2012 19:01

På senaste tid har jag och Tåss fastnat i sökträsket på allvar. Vi har funnit ett mycket trevligt och kunnig sökgäng som vi nu tränat tillsamans med några gånger. Från början viste jag att jag ville satsa på brukset, men om det skulle bli sök, spår eller rapport som skulle komma i främsta rummet hade jag från början inte bestämt. Nu verkar söket ha bestämt sig självt! Det passar Tåss som handen i handsken. Han älskar alla människor och jobbar hårt för att hitta figgen. Även om han blir överlycklig när han hittar figgen har han inget problem med att bryta och gå bort mig mig när det är dags, då är det han och jag igen. 
Vi vill ju satsa på räddning så småningom och då känns det som en fördel att ha tränat en del sök.


Han får mycket beröm för att vara en trevlig och social valp. Han leker fint med andra hundar (vissa hundar tycker att han är lite för "på" men han är absolut inte så intesiv som vissa andra valpar jag sett) även om han kan vara lite misstänksam när vi möter hundar på promenader (vilket dock har blivit bättre med träning). Något som gör mig välsigt glad är när folk säger att vi har fin relation och bra kontakt. En bra relation tror jag är grunden till allt. Jag vill jobba tillsammans med min hund, jag älskar min hund, ser honom som min bästa vän och vill att han ska tycka om att jobba med mig. Då blir resultaten som bäst.   


Jag har märkt något - som jag antar vara - tendenser till vakt. Det har jag varit beredd på, han är ju ändå en aussie, men jag hade hoppats på att inte få en hund med allt för mycket vakt. Han har väldigt lätt till skall, han boffar, morrar och skäller på det mesta som han finner mystiskt utomhus. Speciellt människor och hundar som går nära huset/tomten. Han vaktar dock inte inomhus, vilket gör mig lite förvirrad. "Är det vakt eller något annat?". Inne skäller han endast om någon bökar väldigt ute i trapphuset eller om en annan hund är där. Han går oftast till dörren och lyssnar om han hör något i trapphuset, men det är inte mer än så.

Mot enstaka hundar har jag märkt att han kan ha tendenser att vakta mig. 


Nå, hur är det då med målen för 2012? Visst har jag mål, men dom vill jag hålla för mig själv än så länge. Annars känns det på något sätt som att jag kan "lova för mycket" (mål förväntas ju att uppfyllas). Dock hoppas jag kunna uppnå något inom brukset och lydaden, kan jag avslöja. 
Just vad gäller lydnaden känns det som att jag behöver ta mig i kragen redan nu. Söket är lätt att ha motivation inför, där är vi flera som tränar och vi har roligt tillsammans. När det gäller lydnaden är jag själv och behöver lägga upp alla moment och all träning själv. Jag kan vara lite dålig vad gäller planering. Det bästa skulle vara om jag kunde hitta någon att träna med vad gäller även lydnaden, det blir mycket lättare när man peppar varandra. 


   - En bild tagen i all hast.   

 
 
Maria

Maria

5 januari 2012 19:40

Vad kul att ni också har fastnat i sökträsket!!:) Om du har vägarna neråt något så tränar jag gärna lydnad!

http://www.marycash.se

 
Ingen bild

Blomman

5 januari 2012 19:51

Är det inte så att han blir lite osäker och boffar därför?

Tina Lindmark

5 januari 2012 19:55

Ja jag har funderat på det. Ibland har jag ingen aning om vad han boffar åt. När det är mörkt verkar han dessutom ha större tendenser att boffa och morra. Att jag tänker att det kan vara vakt är för att det är som värst runt huset/tomten. Där kan han skälla och morra ordentligt på människor, hundar och katter. På promenader och andra ställen boffar han ibland lågt om han ser hundar eller människor, men då är det lätt att få honom att fokusera på annat (mig) - det är inte lätt runt tomten.

 
cassi

cassi

5 januari 2012 21:44

Åh herregud vad fin han är!

http://clexie.wordpress.com

 
Frida

Frida

6 januari 2012 20:31

Tror också han är lite osäker bara. Det kan ju vara så att hemma på tomten så vet han hur det är och ser ut och blir lite tuffare där bara. Kommer något som inte brukar vara där så blir det lite läbbigt? Det kan ju faktiskt visa sig vara ett monster.... ;)
Fin han är, lilltåssen. Gillar ögonen :)

http://lunayes.wordpress.com

Tina Lindmark

6 januari 2012 20:41

Ja så tror jag också att det kan vara. Ibland verkar han se spöken, idag stod han och boffade och morrade på grannens parkerade bil. :o

 
Sabina

Sabina

9 januari 2012 12:24

Han är galet fin! kommer bli så snygg när han växt färdigt! :)

http://www.shepherds.blogg.se

 
Elin och Billy

Elin och Billy

12 januari 2012 17:11

Tack så jättemycket för svaret på frågan jag ställde förut, kändes bra att höra. Ibland blir man lite uppgiven när valpen har en okontrollerad busstund! Tror vi använde fel metod innan också (folk sa åt oss att markera ordentligt genom att vända upp och ner på honom/ta i nackskinnet och sånt) Testade det lite, men det funkade inte för mig och inte för Billy. (ÅHH VAD KUL!! HON SER MIG, HON VILL LEKA!!! JAG BITER MER!!!) Så nu stoppar vi in honom själv i ett rum en halv minut eller så tills han lugnar ner sig. Och han vill verkligen inte bli ignorerad och har fattat snabbt, så det har fungerat jättebra. :)

vad roligt att träna sök, och att det går så bra för er :) Spännande att testa på räddning också.. verkar häftigt!
Och lycka till lydnaden och de andra målen för 2012 också. :)

http://elinselin.se/wordpress

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tina Lindmark - 7 mars 2016 15:24

Välkommen till vår nya hemsida: https://brukshundarnas.wordpress.com/ ...

Av Tina Lindmark - 2 november 2013 17:54

Nu har jag satt upp mål inför vintern 2013-2014.: Debutera i rallylydnad nybörjare Debutera i lydnadsklass 1  Under hösten gick vi en kurs som hjälpte mig se våra styrkor och svagheter och vad vi behöver fokusera på i vår träning. När Tåss vä...

Av Tina Lindmark - 11 september 2013 14:04

Det här blir ett inlägg helt tillägnat det moment i lydnad/bruks som jag fruktar allra mest - plattsliggning. Nu har det gått så långt att jag inte kan somna, att jag inte kan koncentrera mig när jag pluggar för att jag hela tiden tänker på den helve...

Av Tina Lindmark - 13 juni 2013 11:56

Från att ha känt att ett fårköp ligger ljusår fram i tiden är vi nu snart i mål. Jag har grubblat och tänkt över hur jag ska lösa mer mark här hemma. Då vår hyra är dyr vill jag kunna hyra ut stallet med 5 boxplatser som vi ändå inte använder, men ti...

Av Tina Lindmark - 16 maj 2013 13:39

I måndags var vi nere i Björsjö och snitslade elitspår inför DM. Johanna hade mig sig Saxe och Loke och Emma hade med sig kameran.                         Tre snygga aussiegrabbar!El Merino's Panther "Loke", Peakn'Stuff Texas Breez...

Presentation


~ Tåss & Tina ~

Mitt liv med en australian shepherd vid namn Sugarwind's Late Night Snack "Tåss".

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Sugarwind's


Ovido - Quiz & Flashcards